Af Thomas Tonsberg Schlie og Peter Nyegaard Jensen hhv. byrådskandidat og medlem af Silkeborg Byråd (V)
Det er på alle måder en rigtig god ide, hvis flere silkeborgensere lader bilen stå til fordel for cyklen, for det er godt for både klima, folkesundhed og privatøkonomi.
Det har Transportministeriet undersøgt, og deres tal viser, at hver kilometer på en cykel, der tidligere blev foretaget i bil, sparer samfundet for 8 kr. i mindre luftforurening, bedre helbred og mindre trafiktæthed.
Det er gevinster, som vi skal høste flere af i Danmarks Outdoor Hovedstad, og derfor skal vi give cyklisternes forhold et grundigt eftersyn. Det vil også gavne motions- og sportscyklisterne, der alt for ofte må kæmpe med bilisterne om den knappe asfalt.
Tre ud af fem silkeborgensere har statistisk set under 12 km til jobbet, og her er potentialet særlig stort. Mange af dem bor eller arbejder i udkanten af byen, hvor forholdene særligt er udfordret. Fx er der mange, der cykler fra Laven og Sejs-Svejbæk til Silkeborg, og som på størstedelen af strækningen må dele asfalt med bilisterne. Vi ved, at flere ville cykle, hvis forholdene var bedre, så det er en af de cykelstier, som vi vil arbejde på at få etableret.
Men vi skal også se på forholdene på eksisterende strækninger. Fx foran skoler og inde i midtbyen, hvor bilister og cyklister til tider kører meget tæt. Det bliver ikke mindre aktuelt af Søtorvet og den generelle fortætning, der kalder på nye måder at planlægge for den nære befordring.
Der er ingen lette løsninger på at få flere til at springe på cyklen og spænde hjelmen, og det er et langt sejt træk at ændre folks adfærd i en mere bæredygtig retning. Men vi vil arbejde vedholdende på at sætte cyklismen på dagsordenen i byrådet, for vi har ikke råd til at lade være.